• Antwerps referendum als klucht ... Pink slips en aanslag op vrije meningsuiting.


    Wat het Antwerpse referendum betreft is dat ook al een aanslag op de echte democratie.  Uit de gegevens blijkt dat slechts 34% kwam opdagen en dat daar een 59% nee tegen zegt
    ... Even simpele rekenkunde zegt dat 59% van 34 = 20,06% nee zegt !! Dat is dus 1 op 5 burgers is effectief tegen ... Duidelijke uitslag zegt men dan, ik zeg volksverlakkers !! ieder kieken zonder kop weet toch dat je de ja-stemmers niet naar de stembus krijgt, want dit is nu juist de zaak: MOTIVATIE !  Mij krijg je nog niet eens voor het Vlaams parlement naar de stembus, laat staan voor een op voorhand bepaald referendum. Aan de andere kant kan men eens zien wat het geeft als de stemplicht wordt afgeschaft !! Wat mij betreft mag dat onmiddellijk gebeuren ... het politieke landschap zal wel snel verschuiven. Ook de magistraten mag men m.i. verkiesbaar maken, zodat de debiliteiten van het gerecht kunnen worden beoordeeld door de burger... want de rode heren en dames, zonder kardinaalsmuts, vinden zichzelf ongenaakbaar, the untouchables, die niet eens uit de 19é eeuw geraken ....

    Trouwens waarom géén referendum via het internet ?  Als we de belastingen on-line kunnen indienen waarom dan niet on-line stemmen ??  

     

     

     

     

     

     

     

     

    In de VS is de oppositie tegen B. Obama zich aan het organiseren.  De electronische krant WND zette een campagne op touw om de congresleden onder druk te zetten om de uitgaven te beperken.  De Pink slips laten onder andere weten dat de congresleden werken voor het volk dat hen verkiest. Ook is de administratie van Obama sterk bezig om allerlei wetten goed te keuren die conservatief Amerika woedend maken.  Allerlei organisaties van Islamitische origine blijken betrokken bij steun aan terrorisme, maar worden door de huidige administratie ontzien.  Ondergedoken reporters brachten dat aan het licht en publiceerden een boek daaromtrent: "The Islamic Maffia."

    "Likewise, in paragraph 6, the U.N. writing stresses "that condemning and addressing, in accordance with international human rights obligations, including those regarding equal protection of the law, any advocacy of national, racial or religious hatred that constitutes incitement to discrimination, hostility or violence is an important safeguard to ensure the enjoyment of human rights and fundamental freedoms of all, particularly minorities."

    The U.N. General Assembly has approved a "defamation of religious" resolution in each of the three sessions from 2005 to 2007. The text always has been similar, and it always has had major support from Islamic nations with opposition from Western democracies, including the U.S.

    Groves' evaluation noted that even "offensive speech and expression" is protected by the U.S. Constitution except in narrow areas such as obscenity and libel.

    "Blasphemy, sacrilegious statements, and any other speech or expression that insults or denigrates organized religion is, for better or worse, protected by the First Amendment," he wrote.

    Online critics of the administration were alarmed that it now is the United States pursuing a plan that would protect "freedom of opinion and expression" by cracking down on statements critical of issues, groups or religions."


    obama ilegal worker 


    lg_pinkslip 

     

     

     

     

     

     

  • De deugd in haar pure gestalte

    "De deugd in haar pure gestalte aanschouwen is niets anders dan de zedelijkheid ontdoen van al het zinnelijke en alle onechte opsmuk in de vorm van eigenliefde of een beloning" (Immanuel Kant).

    De deugd aanschouwen in haar pure gestalte lijkt me een mooie gedachte als je tenminste weet wat die deugd is, want oa. schopenhauer was het niet zo erg eens met wat de deugd of de deugden dan wel waren. De deugden verschillen nogal eens per tijdsperiode en omstandigheden. 'Dapperheid' is er zo eentje of de ondeugd 'lafheid'. Deze worden nog al eens geïnterpreteerd in de tijd. Waar dapperheid in tijde van oorlog een deugd is is het dat niet in de ogen van bvb passifisten, die zien in die dapperheid eerder domheid en vice versa. Maar het hangt allemaal af wat je onder de definitie wenst te verstaan. Want wat is die dapperheid anno 2009 ? Mijn woordenboek zegt: "moed, flinkheid bij gevaar", maar daar ben ik vrijwel niets verder mee ... De "deugd in haar pure gestalte" is niet eenvoudig te aanschouwen moet ik zeggen. En ontdaan van alle bijbedoelingen is zeker een essentie om een deugd te kunnen zijn. Dat is inherent aan de Kantiaanse ethiek. Voor Kant was de intentie van een handeling bepalend of ze goed of slecht is. Een drenkeling redden kan zo als goed of heel wat minder goed worden beschouwd als de redder zijn lief wou imponeren of voor een medaille gaat ... ipv het zuivere, nml het redden van een persoon in levensgevaar ...


    HPIM0037 (Small) 

     

  • Ophrah & God of vice versa ...

    Op een dag krijg ik diverse mails uit alle mogelijke windstreken, soms lees ik ze, soms zie ik vluchtig over de topics en verwijder ze, maar af en toe ga ik op onderzoek naar iets.  Eigenlijk wou ik vandaag iets schrijven over Vietnam en de canvas reportage die me erg aansprak, maar dat kan even wachten.  Ik verbaas me steeds over het feit dat in de VS zoveel mensen nog zo religieus zijn of doen alsof ze dat zijn.  Het is natuurlijk moderner om spiritueel te zijn.  Een beetje spiritualiteit en een beetje esoterie, maken het meestal af.  Ik las ooit een boek van Phil Mc Graw voor hij op de televisie furore maakte als tv-psycholoog.  Hij predikt daar eigenlijk voor een groot deel 'zelfverantwoordelijkheid' een topic dat ik in de psychologie steeds heb aangehangen.  Daar waar je voor de meeste zaken zelfverantwoordelijkheid opneemt kan geen probleem ontstaan op psychisch niveau.  Voor zover dat je het onderscheid kan maken tussen schuld en het eerste! Daar kom ik dan bij Ophrah terecht, want Mc Graw komt op de voorgrond als lid van het Ophrah-team & als raadgever ten tijde van het proces tegen Ophrah in het Zuiden van de VS. Dat ophrah een grote inpakt heeft in de VS en Europa is duidelijk het gevolg  van haar media capaciteiten en het medium televisie. Ik sta vaak verstomd hoe mensen kunnen opgaan in die talk shows, soms tracht ik mee te kijken, maar zelden kan ik daar lang naar kijken.   Verveling slaat al snel toe, daar kan mijn brein niet al te lang mee gelukkig zijn, maar het gebeurt hier en daar dat het lukt en dan ben ik achteraf zelf verbaasd... Er is blijkbaar een boek uitgegeven over de impact van Ophrah op het geloof van de christenen in de VS. Ik heb de video ter info bijgevoegd, maar het is aan u om al of niet te kijken naar de reportage. De docu handelt over de impact van de uitspraken en overtuigingen van Ophrah op het 'WAREGeloof', dat WARE doet me altijd steigeren ... Eerst mocht men de bijbel niet lezen, dan wel, dan was het dat iedereen een verkeerde interpretatie had van de woorden die in de bijbel staan.  Daar zijn dus honderden jaren oorlog gevoerd over de meest gekke en debiele uitspraken van theologen & andere kenners van het ware geloof , naar ik vermoed is er eens een ernstig conflict geweest in de kerk over het aantal engelen dat kon plaatsnemen op de kop van een naald, of was het de punt. Ketters en heksen werden duchtig opgebrand, en dat is slecht voor het milieu, alhoewel ... als ik de argumentatie hoor in de video denk ik terug aan die tijd dat elke letter moest afgewogen worden en aan de VS waar Darwin nog steeds geen plaats heeft verkregen tussen de wetenschappers die getolereerd worden. 

    Anno 21 ste eeuw zijn we nog steeds géén stap vooruit gekomen wat de religie betreft. Er is nog steeds datware geloof dat zijn kop opsteekt, maar van waar niemand enig bewijs vindt dat het "ware" is dan het andere of het niet-geloof. Aan de andere kant zie ik dan zij die het consumentisme of neo-liberalisme als waar geloof verkondigen en miljoenen mensen & dieren tot slachtoffer maken.  Economische theorieën zonder enig fundament worden al lang op ons los gelaten, maar begrippen wat waarde is en wat de prijs is van een bepaald item kan men niet onderbouwen. Heeft een LCD-tv meer waarde dan een klaproos op een groen veld ?  Is al dat economisch geraas meer waard dan een ziek kind ?  Is het fijn stof al die premature doden waard ? Wat is de waarde van zij die niet meedraaien in de economie ? Waarom zijn konijnen een plaag en mensen niet ? Allemaal het nadenken waard of juist niet. Maar wat isWAAR ????  Veel filosofen beschouwen de waarheid niet aan de mens gegeven anderen vinden het niet de moeite om over te denken, laat staan te praten... 

    Is Ophrah's God een andere dan die van het Ware geloof?  Of heeft iedereen zijn eigen Godje .... want dat is humanisme tot op het bot, wij de mens als maat van alle dingen, wij zijn godjes, wij zijn almachtig in onze eigen illusie ... 

     

  • Schopenhauer over de aard der mensheid...

    Hier een citaat uit het werk van A.Schopenhauer met nadruk op de aard van het beestje, de mens.  Eerst gaat hij verder op de maskers die mensen opzetten(hij was een groot bewonderaar van de Upanishaden uit het oude India, vooral de Sluier van Maya, die de werkelijkheid bedekt speelt een rol in zijn filosofie. Hij is wel via Kant en Plato bij dat idee beland, want de Upanishaden kreeg hij te zien nadat hij een groot deel van zijn werk reeds geschreven had.) om dan over te stappen op de wreedheid van de mens met het culminatiepunt het opofferen van de eigen kinderen voor geldgewin in Engeland anno 1848. Arthur las the Times getrouw in de bibliotheek, hij had  ook enige tijd in een privé school gezeten in Engeland tijdens de grote Europa reis met zijn ouders.  Zijn naam zou hij gekregen hebben omdat die in de meeste landen onveranderd blijft en hij voorbestemd was om koopman te worden zoals zijn vader.

     "For what is our civilised world but a big masquerade? where you meet
    knights, priests, soldiers, men of learning, barristers, clergymen,
    philosophers, and I don't know what all! But they are not what they
    pretend to be; they are only masks, and, as a rule, behind the masks
    you will find moneymakers. One man, I suppose, puts on the mask of
    law, which he has borrowed for the purpose from a barrister, only in
    order to be able to give another man a sound drubbing; a second has
    chosen the mask of patriotism and the public welfare with a similar
    intent; a third takes religion or purity of doctrine. For all sorts
    of purposes men have often put on the mask of philosophy, and even
    of philanthropy, and I know not what besides. Women have a smaller
    choice. As a rule they avail themselves of the mask of morality,
    modesty, domesticity, and humility. Then there are general masks,
    without any particular character attaching to them like dominoes. They
    may be met with everywhere; and of this sort is the strict rectitude,
    the courtesy, the sincere sympathy, the smiling friendship, that
    people profess. The whole of these masks as a rule are merely, as I
    have said, a disguise for some industry, commerce, or speculation. It
    is merchants alone who in this respect constitute any honest class.
    They are the only people who give themselves out to be what they are;
    and therefore they go about without any mask at all, and consequently
    take a humble rank.

    It is very necessary that a man should be apprised early in life that
    it is a masquerade in which he finds himself. For otherwise there are
    many things which he will fail to understand and put up with, nay, at
    which he will be completely puzzled, and that man longest of all whose
    heart is made of better clay--

    _Et meliore luto finxit praecordia Titan.[1]_

    [Footnote 1: Juvenal, _Sat_. 14, 34]

    Such for instance is the favour that villainy finds; the neglect that
    merit, even the rarest and the greatest, suffers at the hands of those
    of the same profession; the hatred of truth and great capacity; the
    ignorance of scholars in their own province; and the fact that true
    wares are almost always despised and the merely specious ones in
    request. Therefore let even the young be instructed betimes that in
    this masquerade the apples are of wax, the flowers of silk, the fish
    of pasteboard, and that all things--yes, all things--are toys and
    trifles; and that of two men whom he may see earnestly engaged in
    business, one is supplying spurious goods and the other paying for
    them in false coin.

    But there are more serious reflections to be made, and worse things to
    be recorded. Man is at bottom a savage, horrible beast. We know it,
    if only in the business of taming and restraining him which we call
    civilisation. Hence it is that we are terrified if now and then his
    nature breaks out. Wherever and whenever the locks and chains of law
    and order fall off and give place to anarchy, he shows himself for
    what he is. But it is unnecessary to wait for anarchy in order to gain
    enlightenment on this subject. A hundred records, old and new, produce
    the conviction that in his unrelenting cruelty man is in no way
    inferior to the tiger and the hyaena. A forcible example is supplied
    by a publication of the year 1841 entitled _Slavery and the Internal
    Slave Trade in the United States of North America: being replies to
    questions transmitted by the British Anti-slavery Society to the
    American Anti-slavery Society_.[1] This book constitutes one of the
    heaviest indictments against the human race. No one can put it down
    with a feeling of horror, and few without tears. For whatever the
    reader may have ever heard, or imagined, or dreamt, of the unhappy
    condition of slavery, or indeed of human cruelty in general, it will
    seem small to him when he reads of the way in which those devils
    in human form, those bigoted, church-going, strictly Sabbatarian
    rascals--and in particular the Anglican priests among them--treated
    their innocent black brothers, who by wrong and violence had got into
    their diabolical clutches.

    [Footnote 1: _Translator's 'Note_.--If Schopenhauer were writing
    to-day, he would with equal truth point to the miseries of the African
    trade. I have slightly abridged this passage, as some of the evils
    against which he protested no longer exist.]

    Other examples are furnished by Tshudi's _Travels in Peru_, in the
    description which he gives of the treatment of the Peruvian soldiers
    at the hands of their officers; and by Macleod's _Travels in Eastern
    Africa_, where the author tells of the cold-blooded and truly devilish
    cruelty with which the Portuguese in Mozambique treat their slaves.
    But we need not go for examples to the New World, that obverse side of
    our planet. In the year 1848 it was brought to life that in England,
    not in one, but apparently in a hundred cases within a brief period, a
    husband had poisoned his wife or _vice versâ_, or both had joined in
    poisoning their children, or in torturing them slowly to death by
    starving and ill-treating them, with no other object than to get the
    money for burying them which they had insured in the Burial Clubs
    against their death. For this purpose a child was often insured in
    several, even in as many as twenty clubs at once."[1]

    [Footnote 1: Cf. _The Times_, 20th, 22nd and 23rd Sept., 1848, and
    also 12th Dec., 1853.]


    Arthur.Schopenhauer1 

  • Liever een eerlijke hond dan een valse mens ...

    But in spite of all this the difference even between one man and
    another is incalculably great, and many a one would be horrified to
    see another as he really is. Oh, for some Asmodeus of morality, to
    make not only roofs and walls transparent to his favourites, but
    also to lift the veil of dissimulation, fraud, hypocrisy, pretence,
    falsehood and deception, which is spread over all things! to show how
    little true honesty there is in the world, and how often, even where
    it is least to be expected, behind all the exterior outwork of virtue,
    secretly and in the innermost recesses, unrighteousness sits at the
    helm! It is just on this account that so many men of the better kind
    have four-footed friends: for, to be sure, how is a man to get relief
    from the endless dissimulation, falsity and malice of mankind, if
    there were no dogs into whose honest faces he can look without
    distrust?

    For what is our civilised world but a big masquerade? where you meet
    knights, priests, soldiers, men of learning, barristers, clergymen,
    philosophers, and I don't know what all! But they are not what they
    pretend to be; they are only masks, and, as a rule, behind the masks
    you will find moneymakers. One man, I suppose, puts on the mask of
    law, which he has borrowed for the purpose from a barrister, only in
    order to be able to give another man a sound drubbing; a second has
    chosen the mask of patriotism and the public welfare with a similar
    intent; a third takes religion or purity of doctrine. For all sorts
    of purposes men have often put on the mask of philosophy, and even
    of philanthropy, and I know not what besides. Women have a smaller
    choice. (Bron: On Human Nature, A. Schopenhauer's essays.).

    Het is hier eveneens te zien dat A.S. een sterke invloed had op CG.Jungs mensbeeld. Een duidelijke omschrijving van het begrip 'Persona' is hier duidelijk terug te vinden. Natuurlijk dat ook de oude Grieken & Romeinen dat door hadden, maar CG Jung beschrijft A.S. als één van zijn belangrijke bronnen voor zijn werk. 


    portrait_schopenhauer 

  • Waarom we hier zijn ... (L.W.)

    "I don't know why we are here, but I'm pretty sure that it is not in order to enjoy ourselves." (Ludwig Wittegenstein).

    Rijk geboren, met voldoende intelligentie om een universiteit te vullen en die gedachten spelen zijn hele leven door zijn hoofd. Twee van zijn broers plegen zelfmoord en Ludwig speelt daar ook mee, gaat vooraan in de loopgraven plaats nemen, omdat hij de debiliteiten van zijn collega's soldaten niet wil aanhoren. Trekt zich terug als dorpsleraar, gaat de tuin van een klooster onderhouden, bouwt aanvliegtuigen, schrijft het ultieme en finale filosofische meesterwerk, wordt prof. in Cambridge, leeft als een kluizenaar ... huurt een volledige trein af om zich met enkele vrienden te verplaatsen,zit op school met Adolph Hitler, voedt de vogels en schenkt hen een donatie ... staat in contact met de Weense elite, met de engelse grootste denkers (Russel, Moore, ...), ontwerpt een huis voor zijn zuster tot de deurknoppen toe ... wie ooit het boek leest van ray Monk, vertaald als 'Het Heilige Moeten'  kan zo voelen, hoe moeilijk het leven is voor Ludwig. 


    wittgenstein01 

     

     

  • Verstand & Waarheid

    "Overigens is het een bewijs van een prima verstand, wanneer de mens weet, hoe hij goede vragen moet stellen."( Immanuel Kant) 

    Goede filosofie is de juiste vragen stellen, maar ook goede wetenschap draait om de juiste vraagstelling.  Het gaat meestal niet om de 'juiste' antwoorden, vaak zijn die er niet of is er een ruimere keuze dan één antwoord.  Vaak gaat het antwoord in stappen. Hoe de kosmos is onstaan en opgebouwd tracht men al 2500 jaar te beantwoorden, met steeds wisselende antwoorden en waarheden. Theorieën gaan en  komen, steeds opnieuw worden bepaalde zaken als de eeuwige waarheid verkocht en steeds weer wordt die waarheid doorprikt door nieuwere ontdekkingen of hypotheses die weer verder worden uitgediept. De vraag of er één alomvattende waarheid is lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar bij nadere bestudering blijft het dé vraag die niet te beantwoorden blijkt.  Of beter gezegd niet universeel te beantwoorden. Waar is die waarheid ? zit die in ons of buiten ons, heeft iemand zicht op die ene waarheid? Hoe kan die waarheid ons beïnvloeden ? ...


    Kant cartoon 

  • Schopenhauer & de Koran,

    Het lijkt misschien een beetje modern om af te geven op de Islam en de Koran, maar het is zo wat van alle tijden. Religies die graag in de kijker lopen, en welke doen dat niet graag, door hun houding, gewoontes en kleding of uitbreidingsdrang kunnen steeds op hun schare supporters rekenen en op hun tegenstanders.  Wie dan nog het financiële hart van de wereldmacht (VS) aanvalt op spectaculaire wijze kan wellicht rekenen op wind van voren & steun van de aanhang.  Deze middag liep ik naast een moslima die in het arabisch aan het praten was naar mijn mening tegen zichzelf.  Het bleef maar duren en ik was verplicht om in haar buurt te blijven, één grote monoloog zonder stoppen.  Na enige tijd echter zag ik dat er van achter de uitgebreide hoofddoek een soort microfoontje stak van naar mijn vermoeden een  headset van een gsm.  Daar viel het me eveneens op hoe groot het gelijk is van de hedendaagse filosoof John Gray.  In zijn diverse boeken wijst hij op de moderniteit van het fenomeen Al Quaeda en de netwerken van de Islam.  Een deel van de moslims loopt erbij of ze uit de middeleeuwen zijn gestapt, maar ze zijn wel mee met de modernste technologieën.  Zo zijn er Gsm's voor moslims die waarschuwen voor het gebed, enz... je ziet overal websites verschijnen rondom de Islam en de Koran...  Er is de schijn van antiquiteit, maar er is de moderniteit van het gehele gebeuren.  Maar wat zei bvb een Arthur Schopenhauer over de Koran & Islam?  in de inleiding van vertaler en samensteller H. Driessens in "Het nut van Vrome Leugens " schrijft hij op p.9 "...Voor de islam en de Koran heeft hij helemaal géén goed woord over. Voor hem vertegenwoordigd de islam 'de treurigste en armzaligste vorm van theïsme' met een 'waanzinnige minachting voor de dood'. Nu dat laatste hebben we op 11-9-2001 allemaal mogen aanschouwen en later in Madrid en Londen.

    schopenhauer03